Heeft u recent een Microsoft OEM-licentie verkocht en heeft uw klant een vraag? Op deze pagina kunt u vanaf heden een uitgebreide FAQ terugvinden waarop u haast alle antwoorden op de vragen van uw klanten kan terugvinden!
De puntjes op de i
Over het algemeen vallen Microsoft Windows server softwarelicenties in drie categorieën onder te verdelen:
OEM-licenties
zijn bij HPE verkrijgbaar wanneer klanten een nieuwe server aankopen. OEM staat voor Original Equipment Manufacturer en betekent in de praktijk dat de software dus al op de server staat geïnstalleerd. Deze licenties bieden doorgaans de beste prijs en worden bovendien met ondersteunende HPE diensten ter beschikking gesteld. Bovendien kunnen u klanten met deze licentie meteen aan de slag.
Volume licenties
zijn de Microsoft licenties bij uitstek voor zakelijk gebruik en kunnen interessant zijn voor MKB bedrijven. Er wordt betaald op basis van het aantal licenties dat daadwerkelijk wordt gebruikt, waardoor er eenvoudig op en af kan geschaald worden. Volumelicenties kosten doorgaans meer dan OEM-licenties, maar kunnen afzonderlijk van de hardware worden aangeschaft en bieden daardoor flexibiliteit voor grotere bedrijven met complexere IT-vereisten.
Retail licenties
zijn licenties voor consumenten en kleine zakelijke gebruikers. Het gaat om losse, voorverpakte licenties voor minder dan 5 gebruikers. De gebruiker krijgt een unieke activatiecode. In tegenstelling tot OEM-licenties zijn retail licenties gekoppeld aan de gebruiker i.p.v. het apparaat. U kunt dergelijke licenties dus eenvoudig deactiveren en opnieuw installeren op een ander apparaat. Om deze reden zijn ze ook duurder dan OEM-licenties.
Issues?
Wanneer uw klant een issue heeft met de Microsoft OEM-licentie, dan moet uw klant altijd een case loggen bij de supportafdeling van HPE (en dus niet bij Microsoft). Raadpleeg onze FAQ voor meer informatie.
Alvast goed om te weten:
Warranty:
de eerste 90 dagen is er gratis ondersteuning bij de aanschaf van een Microsoft OEM-licentie.
Out of Warranty:
na 90 dagen is de garantie afhankelijk van het supportcontract die de klant heeft aangekocht.